- Menu BIP
- Ochrona środowiska
- Decyzje środowiskowe
- Budowa zakładu przetwórstwa mięsnego w Zawadzie
- Postanowienie - budowa zakładu przetwórstwa mięsnego w Zawadzie
Postanowienie - budowa zakładu przetwórstwa mięsnego w Zawadzie
OŚ.V.6220.3.2016 Turawa, 10 czerwca 2016 r.
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust. 2 pkt 2, w związku z § 3 ust. 1 pkt 92 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 23 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Piotra Wrzód Rzeźnictwo – Wędliniarstwo Piotr, Anna, Maria Wrzód s.c. z siedzibą w Zawadzie ul. Luboszycka 8 wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa zakładu przetwórstwa mięsnego z punktem handlowym” w miejscowości Zawada na działkach nr 921/14, 920/14, 837/26, 876/14 k.m. 2 obręb Zawada po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu
Wójt Gminy Turawa postanawia
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa zakładu przetwórstwa mięsnego z punktem handlowym” w miejscowości Zawada na działkach nr 921/14, 920/14, 837/26, 876/14 k.m. 2 obręb Zawada.
Inwestor: Rzeźnictwo – Wędliniarstwo Piotr, Anna, Maria Wrzód s.c. z siedzibą w Zawadzie
U Z A S A D N I E N I E
Powyższa inwestycja zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu pismem nr NZ.4315.2.30.2016.EK z dnia 13 maja 2016 r. zaopiniował, iż dla ww. przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem WOOŚ.4241.126.2016.MW z dnia 19 maja 2016 r. postanowił, że nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Po przeanalizowaniu przedmiotowej dokumentacji Wójt Gminy Turawa nie znalazł podstaw prawnych w świetle obowiązujących przepisów dla prowadzenia postępowania. Nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 92 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz.71), tj. - instalacje do przetwórstwa owoców, warzyw, ryb lub produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem tłuszczów zwierzęcych, o zdolności produkcyjnej nie mniejszej niż 50 t na rok, należy do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Otoczenie terenu inwestycji stanowią:
– od strony północnej - ulica Luboszycka,
– od strony południowej i wschodniej - teren zabudowy usługowej - kościół,
– od strony zachodniej teren zabudowy mieszkaniowej istniejącej oraz teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się:
– rozbiórkę budynku gospodarczego na działce nr 921/14,
– budowę zakładu przetwórstwa mięsnego z punktem handlowym na działce nr 921/14, o parametrach: dł. 34,27 m, szer. 18,58 m, pow. zabudowy 622,19 m²,
– budowę miejsc postojowych i dojść,
– budowę przyłącza wodociągowego i kanalizacji sanitarnej - wpięcie do sieci w drodze powiatowej ul. Luboszyckiej dz. nr 837/26,
– budowę ogrodzenia terenu.
– wykonanie nasadzeń wysokich i średniowysokich wzdłuż granic opracowania jako dodatkowy izolator oraz element zagospodarowania terenu.
Teren inwestycji jest nieutwardzony i nieogrodzony. Dojazd do inwestycji będzie realizowany z działki nr 876/14 mającej bezpośrednie połączenie z ul. Luboszycką (drogą powiatową).
W projektowanym zakładzie prowadzona będzie działalność w zakresie przetwórstwa mięsa wieprzowego i wołowego. W zakładzie produkowanych będzie 12-14 rodzajów produktów w asortymencie kiełbas nietrwałych i półtrwałych (grubo-, średnio- i drobnorozdrobnionych), w tym 3-4 rodzaje kiełbas podsuszanych, a także wędzonki, wędliny podrobowe. W składzie surowcowym produktów - poza surowcami mięsno-tłuszczowymi oraz surowcami podrobowymi wykorzystywanymi do produkcji wędlin podrobowych – stosowane będą jedynie naturalne przyprawy lub mieszanki przyprawowe, peklosól oraz krew i surowce niemięsne (kasza, bułka) typowe dla wędlin podrobowych. Produkty wytwarzane w zakładzie w oparciu o tradycyjne receptury, z użyciem naturalnych surowców oraz tradycyjnie wędzone, przeznaczone są do sprzedaży bez ograniczenia grup konsumenckich.
Działalność przeniesiona zostanie z istniejącego zakładu, znajdującego po przeciwnej stronie ulicy Luboszyckiej (teren zabudowań mieszkalnych i usługowych inwestora). W nowoprojektowanym zakładzie nie planuje się uboju zwierząt. Po wybudowaniu projektowanego zakładu, inwestor zaplanował likwidację istniejącego zakładu. Surowiec mięsny do produkcji zostanie dostarczany samochodami - chłodniami z zewnętrznego zakładu prowadzącego ubój. Linie technologiczne i urządzenia z istniejącego zakładu zostaną przeniesione i zabudowane w projektowanym budynku.
Rzeczywista zdolność produkcyjna zakładu będzie limitowana możliwością przetrzymywania wyrobów w warunkach chłodniczych, tj. max. 9 wózków x 330 kg/wózek x 5 dni = ok. 14,9 Mg/tyg., co daje roczną wielkość produkcji na poziomie ok. 775 Mg/rok.
Produkty wędzone będą w wędzarniach trzykomorowych opalanych drewnem oraz poddawane zostaną obróbce cieplnej poprzez gotowanie i parzenie w kotłach z ciepłą wodą (podgrzewanie dwupalnikowe), zasilane palnikami olejowymi. W ramach planowanej ilości przerabianego mięsa przewiduje się zużycie:
- zrębków drewna dębowego - około 20 m³ drewna/rok,
- oleju opałowego - ok. 6,5 - 7,2 tyś. litrów/rok.
Oprócz części związanej z przetwórstwem mięsnym planuje się część usługową – sklep przeznaczony na handel wytworzonymi produktami oraz zapleczem socjalnym.
W trakcie realizacji inwestycji - robót budowlanych używany będzie standardowy sprzęt mechaniczny, nie powodujący większego zakłócenia akustycznego niż standardowe maszyny i urządzenia w gospodarstwach domowych. Oddziaływanie akustyczne, jaki i mające wpływ na stan powietrza atmosferycznego, na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie miało charakter lokalny wyłącznie w porze dnia oraz przemijający (będzie miało miejsce tylko na etapie realizacyjnym). Wytworzone na etapie realizacji przedsięwzięcia odpady przekazane zostaną do odzysku lub unieszkodliwiania firmom specjalistycznym posiadającym stosowne pozwolenia w zakresie gospodarki odpadowej.
Źródłem ciepła i chłodu dla zakładu będzie pompa ciepła. Zaprojektowana instalacja ogrzewania i chłodzenia z pompy ciepła ma na celu ogrzewanie, wymianę powietrza i utrzymanie komfortu cieplnego pomieszczenia.
Zapotrzebowanie w wodę do celów bytowych i produkcyjnych wyniesie ok. 66m³/miesiąc. Zakład będzie zaopatrywany w wodę z lokalnej sieci komunalnej. Wszystkie rodzaje ścieków odprowadzane będą do zbiorczej kanalizacji, z tym, że ścieki produkcyjne po uprzednim podczyszczeniu w separatorach tłuszczów.
W zakładzie będą powstawały m.in. uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego (materiał kat. III, nie przeznaczony do spożycia przez ludzi), w szacowanej ilości ok. 3 Mg/m-c. W pomieszczeniach produkcji, obróbki termicznej oraz w przyzakładowym sklepie przewidziano lokalizację mobilnych zbiorników na te produkty, z odpowiednim ich oznakowaniem (MATERIAŁ KAT. III "Nie do spożycia przez ludzi'). Konstrukcja tych zbiorników powinna uniemożliwiać dostęp osobom niepowołanym. Na koniec dnia roboczego (lub wcześniej przy zapełnieniu ⅔ zbiornika) zawartość zbiorników będzie przekazywana w workach foliowych, którymi wyłożony jest każdy pojemnik, do chłodzonego magazynu. Odpady komunalne w ilości ok. 1,5m³ będą gromadzone w oddzielnych pojemnikach. Zakład będzie posiadał umowy z firmami odbierającymi odpady komunalne i uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego powstające w zakładzie. Ponadto prowadzona będzie ewidencja ilościowa i jakościowa odpadów niebezpiecznych i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Projektowany zakład nie będzie źródłem emisji hałasu, powodującej negatywne oddziaływania na tereny normowane, z uwagi na fakt, iż wszystkie urządzenia służące do obsługi wentylacji, chłodni, pompy ciepła, zamontowane zostaną w obrębie obiektu, który zostanie wykonany z materiałów o wysokiej izolacyjności akustycznej.
Z procesu spalania drewna przewiduje się emisję zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, tj.: SOx, NOx, pył zawieszony, CO, CO2, formaldehyd, benzo(α)piren. Natomiast z procesu spalania oleju do podgrzewania wody w kotle warzelniczym przewiduje się emisję: SOx, NOx, pył zawieszony, CO, CO2. Jednakże biorąc pod uwagę ilości zużywanego paliwa stałego oraz oleju opałowego nie przewiduje się znaczących oddziaływań na stan powietrza atmosferycznego. Ponadto, z uwagi na ograniczenie działalności w zakresie uboju zwierząt, oraz biorąc pod uwagę przestrzeganie przez prowadzącego instalację zasad postępowania z ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego, nie przewiduje się negatywnych oddziaływań w zakresie substancji odorowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa wart. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz poza obszarem występowania gatunków chronionych. Z danych przekazanych przez RDOŚ w Opolu wynika, że na obszarze przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków objętych ochrona roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów.
Ponadto przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane poza:
- obszarami wodno-błotnymi oraz innymi obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- obszarami wybrzeży,
- obszarami górskimi lub leśnymi,
- obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych, obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- obszarami przylegającymi do jezior, uzdrowiskami i obszarami ochrony uzdrowiskowej.
Realizacja i użytkowanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie powodowało zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia), inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Mając na uwadze powyższe – orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.
Otrzymują:
1. Pan Piotr Wrzód Rzeźnictwo – Wędliniarstwo Piotr, Anna, Maria Wrzód s.c. 46 - 022 Zawada ul. Luboszycka 8,
2. Tablica ogłoszeń UG w Turawie,
3. BIP Turawa,
4. A/a.