Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji - Centrum Handlowe HELIKAL Retail Park Turawa



Turawa, 22.11.2007r.

 

 

BRVII 7331/ 11 / ŚR /2007r.

DECYZJA

 

           

 

Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt. 1, art. 46a ust. 1, 7 pkt. 4 ust. 8, art. 47 i art. 48 ust. 1, 2 pkt. 1, art. 56 ust. 1, 2, 3, 4, 7 i 8, art. 57 ust. 1 ustawy a dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 129, poz. 902 z późn. zmianami) oraz art. 104 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)

 

-          po rozpatrzeniu wniosku Pana Aleksandra Czora reprezentującego Pracownie Architektoniczną Czora & Czora 40-689 Katowice ul. Armii Krajowej 6 działającego
z upoważnienia Spółki Bonita Investments sp. z o.o. z siedzibą przy Al. Jerozolimskich 56c w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie Centrum Handlowego „HELIKAL Retail Park Turawa w miejscowości Zawada,  gm. Turawa 

-          po uzgodnieniu ze Starostą Opolskim

-          Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Opolu

-          Postanowieniu Wójta Gminy Turawa

-          po uzyskaniu postanowienia w sprawie odstąpienia od nałożenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko

 

 

 

o k r e ś l a m

 

dla Gminy Turawa

 

środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia:

 

I. Nazwa, rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

 

·        Przedsięwzięcie pn. budowa Centrum Handlowego „ HELICAL Retail Park Turawa
w miejscowości  Zawada, gm. Turawa

·        Program inwestycji Centrum Handlowe HELICAL obejmuje realizację kilku zgrupowanych budynków, w tym obiekty handlowe oraz inne usługi, na powierzchni około 19,4 ha, w tym:

Powierzchnia zabudowy    4,055ha

HIPERMARKIET DOM I OGRÓD

Powierzchnia – 10258m²

Pawilon budowlany – 8189 m²

Ogród  - 2069 m²

Kubatura – 92322 m³

Powierzchnia dachu 11285 m²

HIPERMARKET Z GALERIĄ HANDLOWĄ CERREFUR

Powierzchnia – 21275 m²

Hipermarket spożywczy 11720 m²

Galeria z pomieszczeniami obsługi 9555m²

Kubatura – 191475 m³

Powierzchnia dachu 23403 m² 

BUTIKI UNITS

Powierzchnia  9020 m²

Kubatura – 63140 m³

Powierzchnia dachu – 10000 m²

 

Ogólnodostępna stacja paliw płynnych i LPG z budynkiem kubaturowym

Powierzchnia dróg – 45537m²

Powierzchnia chodników – 10471m²

Powierzchnia parkingów – 19850m² (około 1588 miejsc parkingowych)

Powierzchnia zieleni – 78168 m²

 

 

II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia dla uciążliwości dla terenów sąsiednich:

1) Odpady wytworzone w trakcie realizacji inwestycji, i eksploatacji  należy gromadzić, (magazynować) z zachowaniem ich segregacji, a następnie   postępować z nimi zgodnie
z zasadami obowiązującej ustawy o odpadach.

2)   Po zakończeniu prac budowlanych, teren budowy oczyścić ze wszystkich zalegających zanieczyszczeń  i odpadów.

3)  Masy ziemne usuwane lub przemieszczane w trakcie realizacji inwestycji zagospodarować w ramach prowadzonego przedsięwzięcia, pod warunkiem dotrzymania standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w obowiązującej ustawie – Prawo ochrony środowiska.

4) Na etapie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia wodę pobierać z komunalnej sieci wodociągowej, na podstawie umowy cywilno – prawnej.

4) Na etapie realizacji przedsięwzięcia, ścieki bytowe, gromadzić w przenośnych toaletach np. typu TOI TOI.

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia ścieki bytowe wprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej, poprzez projektowane przyłącze kanalizacji sanitarnej na podstawie umowy cywilno – prawnej.

5) Ścieki przemysłowe (technologiczne) z restauracji, z działu obróbki mięsa i piekarni przed wprowadzeniem do urządzeń kanalizacyjnych podczyścić w seperatorach tłuszczu, natomiast z pomieszczeń maszyn myjących w piaskowniku.

6) Ścieki przemysłowe, zawierające substancje niebezpieczne dla środowiska wodnego, wprowadzić do kanalizacji sanitarnej, na podstawie i warunkach umowy cywilno-prawnej oraz pozwolenia wodnoprawnego.

7)Wody opadowe i roztopowe, powstałe z odwodnienia ciągów komunikacyjnych, parkingów i placów manewrowych oraz terenu stacji paliw, przed zrzutem do odbiornika należy oczyścić w odpowiednich urządzeniach, gwarantujących dotrzymanie obowiązujących w tym zakresie przepisów i odprowadzić do odbiorników (do wód lub do ziemi) na warunkach określonych
w pozwoleniu wodnoprawnym.

8) Uzyskać pozwolenie Wójta Gminy Turawa na wycinkę drzew i krzewów.   

 

 

III. ochrona środowiska, przyrody i krajobrazu

1.       ochrona wód powierzchniowych – inwestycja nie spowoduje skażenia wód, w tym zachwiania poziomu  ilości wody zapewniającego ochronę równowagi biologicznej;

2.       ochrona gleby – przy prawidłowej eksploatacji inwestycja nie spowoduje  zanieczyszczenia gleby
 i ziemi. W związku z przewidywanymi pracami ziemnymi przewiduje się wywóz nadmiaru ziemi na miejsce wskazane przez władze gminy lub gminne wysypisko śmieci; warstwę próchniczą ziemi należy zagospodarować w sposób umożliwiający jej dalsze biologiczne wykorzystanie;

3.      podczas prowadzenia robót zachować wszelkie warunki wynikające z uzgodnień,

4.       budowlane roboty ziemne na terenach objętych przedsięwzięciem należy wstrzymać
w przypadku odkryć obiektów archeologicznych i powiadomić Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz przeprowadzić ratownicze badania archeologiczne.

5.       obiekty i tereny chronione – nie występują, nie zachodzi też potrzeba ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania;

6.      „Przed przystąpieniem do prac budowlanych wykonujący je, jako posiadacz odpadów, winien posiadać wszelkie, wymagane prawem pozwolenia i zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami zgodnie z zapisami w/w ustawy o odpadach.”

7.      Nadmiar mas ziemnych zagospodarować, odzyskać lub unieszkodliwić zgodnie z w/w     zasadami gospodarowania odpadami, w sposób wskazany przez gminę.”

8.      Przed oddaniem obiektu do użytkowania wytwórca odpadów winien uzyskać stosowne zezwolenie na wytwarzanie odpadów związanych z eksploatacją obiektu, zgodnie z zasadami wyżej cytowanej ustawy.

 

IV. Sposoby ograniczenia ujemnego wpływu inwestycji na      środowisko w czasie jej eksploatacji

Przewidzieć zastosowanie następujących rozwiązań organizacyjnych oraz technolo­gicznych, mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan środowiska naturalne i zdrowie ludzi:

·         odprowadzanie ścieków sanitarnych i technologicznych (z utrzymania czystości oraz
z obiektów małej gastronomii i zaplecza technicznego hipermarketów do kanalizacji sanitar­nej; zaprojektowanie dla ścieków technologicznych urządzeń podczyszczających

·        szczelna, wyprofilowana nawierzchnia terenów wewnętrznej obsługi komunikacyjnej, po­zwalająca na uchwycenie całości spływu wód opadowych kolektorami deszczowymi

·        odprowadzanie wód opadowych z terenów komunikacji wewnętrznej oraz stacji paliw po­przez układ oczyszczający (osadniki + separatory) do zarurowanego cieku powierzchniowe­go,

·        zabezpieczenie czasowo przechowywanych odpadów przed infiltracją wód opadowych
a na­stępnie przekazywanie ich specjalistycznym jednostkom do odzysku lub unieszkodliwiania,

·        zastosowanie dwupłaszczowych zbiorników magazynowych paliw płynnych

·         instalacja na przewodach oddechowych zaworów oddechowych z przerywaczem ogniowym oraz zabezpieczeniem przeciwdetonacyjnym

·        wykonanie systemów monitoringu technologicznego instalacji magazynowania
i dystrybucji
paliw płynnych

·        oczyszczanie wód deszczowych z terenów stacji paliw płynnych narażonych na zanieczysz­czenie substancjami ropopochodnymi w separatorze substancji ropopochodnych

·        hermetyzacja procesu napełniania zbiorników magazynowych paliw płynnych
z autocysterny dzięki zastosowaniu wahadła gazowego

·         zgromadzenie na terenie stacji paliw płynnych środków do szybkiej neutralizacji ewentual­nych wycieków substancji ropopochodnych na terenach utwardzonych.

Wymienione wyżej rozwiązania pozwolą na ograniczenie uciążliwości inwestycji dla środo­wiska oraz zmniejszą ryzyko wystąpienia sytuacji awaryjnych, stanowiących zagrożenie dla po­szczególnych elementów środowiska.

Dodatkowo ze względu na dużą liczbę miejsc parkingowych zaleca się, aby na terenie inwe­stycji zostały zgromadzone materiały, pozwalające na szybką neutralizację ewentualnych wycie­ków paliw z pojazdów samochodowych (np. stałe sorbenty).

 

V. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienie e projekcie budowlanym:

1)      Określić czy przepływy charakterystyczne (miarodajne) cieku Malina oraz przepustowość jego koryta (do którego poprzez zarurowany odcinek rowu będą wprowadzane wody opadowe ze zlewni projektowanego Centrum Handlowego oraz z istniejących odwadnianych zlewni osiedli mieszkaniowych „Medyk” i „Zawada”), oraz światło przepustu pod obwodnicą, pozwolą na odbiór wód opadowych z powierzchni, z których zbierane będą te wody.

2)      W rozwiązaniach projektowych dot. odwodnienia terenu projektowanego centrum handlowego poprzez przewidziany do zarurowania rów melioracyjny, uwzględnić odprowadzenie tym samym rowem melioracyjnym wody opadowe powstałe
z odwodnienia istniejących w pobliżu osiedli mieszkaniowych „Medyk” i „Zawada”

3)      W projekcie budowlanym przewidzieć wykonanie szczelnych nawierzchni zanieczyszczonych ciągów komunalnych głównie w rejonie parkingów a w rejonie stacji paliw dodatkowo nawierzchnię uszczelnić geomembraną.

4)      Przyjęte rozwiązania techniczne związane z odwodnieniem terenu nie mogą powodować zmian stosunków wodnych na gruntach przyległych, jak również żadnych podstopień.

5)      Dokonać uzgodnień projektowych rozwiązań przewidzianych do wykonania urządzeń wodnych:

-          drenażu odwadniającego oraz terenu centrum handlowego,

-          przepustu drogowego na przekładanym rowie

-          przełożenie i zarurowanie rowu melioracyjnego przejmującego wody opadowe, oraz zrzutu wód opadowych z:

-          Gminną Spółką Wodną w Turawie

-          Właścicielami gruntów na terenie których przewiduje się wykonanie (przebudowę) urządzeń Wodnych.

6)      Uzyskać, u Starosty Opolskiego pozwolenia wodnoprawnego na :

-          wykonanie urządzeń wodnych – wylotów ścieków, na przełożenie z jednoczesnym zarurowaniem istniejącego na terenie planowanej inwestycji rowu melioracyjnego, na wykonanie przepustów, oraz drenażu odwadniającego

-          odprowadzenie wód opadowych i roztopowych odprowadzających z terenu projektowanej inwestycji w tym ze stacji paliw do zarurowanego odcinku rowu,

-          przed rozpoczęciem eksploatacji obiektu na wprowadzenie do kanalizacji ścieków przemysłowych zawierających substancje niebezpieczne dla środowiska wodnego (np. związków azotu i fosforu), pochodzących m. In. Ze środków chemicznych stosowanych do odkażania i utrzymania czystości pomieszczeń i urządzeń.

7)      W projekcie budowlanym zaprojektować urządzenia oczyszczające zanieczyszczenia ścieków przemysłowych z pomieszczeń maszyn myjących z restauracji oraz działu obróbki mięsa i piekarni myjni sprzętu pojazdów oraz wody opadowe o odpowiedniej przepustowości hydraulicznej i konstrukcji.

8)      W projekcie budowlanym uwzględnić warunki uzyskane u administratora rowu melioracyjnego oraz u eksploatatora zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej.

9)      Średnice rurociągu do zarurowania przewidzianego do przełożenia istniejących rowu zaprojektować w oparciu o obliczenia hydrauliczne.

10)  W przypadku zbyt dużych ilości wprowadzanych do odbiornika, rzeki Maliny, ujętych wód z odwodnienia terenu (drenażu, kanalizacja deszczowa) w stosunku do przepływów wód powierzchniowych rzeki Maliny, zaprojektować odpowiednie urządzenia regulujące zrzut tych wód np. zbiorniki retencyjne.

11)  W projekcie budowlanym przewidzieć i zabezpieczyć miejsce bezpiecznego gromadzenia, magazynowania wszystkich rodzajów odpadów przewidzianych do wytworzenia zarówno w trakcie realizacji, jak i eksploatacji inwestycji oraz mas ziemnych przewidzianych do zagospodarowania.

12)  12. W projekcie budowlanym przewidzieć sposób i warunki postępowania z wszystkimi wytworzonymi odpadami w tym masami ziemnymi.

13)  W projekcie budowlanym przewidzieć konieczność, zakres oraz formę prowadzenia badań monitoringowych dla stacji paliw płynnych, wynikającą z dokumentacji określającej warunki hydrologiczne dla planowanej stacji paliw płynnych

 

14)  W przypadku budowy urządzeń wodnych – przepustów na rowie lub przebudowy istniejących przepustów drogowych na rowach lub samych rowów poprzez zmianę dotychczasowych parametrów, należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne, u Starosty Opolskiego, na wykonanie urządzeń wodnych zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 3 w związku
z art. 9 ust.1 pkt. 19 lit. A, ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo wodne.

15)  Droga jest źródłem emisji niezorganizowanej, nie jest objęta standardami emisyjnymi – nie wymaga pozwolenia ani zgłoszenia w myśl Prawa ochrony środowiska . W trakcie eksploatacji drogi należy dotrzymać dopuszczalne poziomy hałasu określone w przepisach szczególnych.

16)  W trakcie eksploatacji wymagane jest dotrzymywanie dopuszczalnych poziomów hałasu w przepisach szczególnych.

17)  Roboty budowlane z zastosowaniem sprzętu i maszyn roboczych, prowadzić z należytą starannością, nie dopuszczając do zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych oraz podziemnych, przez niekontrolowane wycieki produktów ropopochodnych (paliw, olejów)

V. Wykonać analizę porealizacyjną w terminie do 30 dni od zakończenia rozruchu.

 

VI. Wymogi w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do 

przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego   oddziaływania na środowisko:

·        nie będzie występowało transgraniczne oddziaływanie na środowisko.

VII. W przypadku o którym mowa w art.135 ust.1. Prawo Ochrony Środowiska-
stwierdzenie  utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:

·        nie dotyczy.

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie nie objętym ograniczeniami obszaru Natura 2000 również nie ma wpływu na jej obszar.

·        pismo Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego Wydział Środowiska i Rolnictwa z dnia 17.08.2007 nr ŚR.IV-JG-6638/136/07 postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jej  realizację  nie wymaga udziału wojewody jako organu ochrony przyrody.

Uzasadnienie

 

Zgodnie z art. 46 ust.4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr, 129, poz. 902 z poźn. zm) wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia następuje przed uzyskaniem:

decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego;

Zgodnie z art.25 Ustawy z dnia 18 maja 2005 r. –zmianie ustawy-Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr.113,poz.954) powołane wyżej unormowanie obowiązuje od dnia 28 lipca 2005r. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia jest bezwzględnym obowiązkiem strony określonym mianem „podmiotu podejmującego realizację przedsięwzięcia”. Zgodnie bowiem z art.46 ust. 4b ustawy-Prawo ochrony środowiska, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie wyżej wymienionych decyzji, a wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Stosownie do treści art.46 ust.3 ustawy-Prawo ochrony środowiska, wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wymagało przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, które dla tego samego przedsięwzięcia przeprowadza się jednokrotnie.

Zawarte uwagi w postanowieniach wydanych na etapie uzgodnienia projektu decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia zawarte zostały
w całości .

Uzasadnienie faktyczne

 

Dnia 31.07.2007r.  Pan Aleksander Czora reprezentujący Pracownię Architektoniczną Czora & Czora 40-689 Katowice ul. Armii Krajowej 6 działającego z upoważnienia Spółki Bonita Investments sp. z o.o. z siedzibą przy Al. Jerozolimskich 56c złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla potrzeb budowy Centrum Handlowego „HELIKAL Retail Park Turawa w miejscowości Zawada,  gm. Turawa

Dnia 06.08.2007r. Wójt Gminy Turawa jako organ wydający w/w decyzję, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu, a w dniu 06.08.2007r. do Starosty Opolskiego o opinie w sprawie potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 18.09.2007r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu, opinią Nr.NZ/MF-4325-2-118a/07, a Starosta Opolski pismem z dnia 13.08.2007r. Nr OŚ. KAH-7633-135/07 postanowili nałożyć obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 27.09. 2007r. Wójt Gminy w Turawie wydając postanowienie BR.VII 7331/11/ŚR/07
o konieczności  sporządzenia raportu na w/w przedsięwzięcie.

W sprawie terenu NATURA 2000 pismo Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody pismo
z dnia 17.08.2007 nr ŚR.IV-JG-6638/136/07

Projekt decyzji uzgodniono:

Starosta Opolski- postanowienie z dnia 12.11.2007r. nr OŚ. DLP-7633-164/07

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu-postanowienie z dnia 11.10.2007r. nr NZ/AL.- 4325-1-111/07

 

Przedsięwzięcie realizowane będzie zgodnie z uchwalonym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym w dniu 25 listopada 2005r. uchwałą nr XXIX/236/2005 Rady Gminy Turawa –  Terenu Usług Publicznych i Komercyjnych wsi Zawada.

Zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego określa rozdział 4 §8 ww planu zagospodarowania. 

 

W tym stanie rzeczy należało orzec jak na wstępie.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji  służy odwołanie do Samorządowego  Kolegium Odwoławczego
w Opolu w terminie 14 dni od dnia otrzyma niniejszej Decyzji.

Otrzymują:

Pan Aleksander Czora reprezentujący Pracownię Architektoniczną Czora & Czora
40-689 Katowice ul. Armii Krajowej 6 
Bonita Investments Sp. z o.o. 00-803 Warszawa, Al. Jerozolimskich 56c

Gmina Turawa, 46-045 Turawa, ul. Opolska 39c

tablica ogłoszeń,

Sołtys wsi

a/a



Podmiot udostępniający: BRiOŚ
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: Roman Konciała
Data wytworzenia: 2007-11-23