decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji - Centrum Handlowe HELIKAL Retail Park Turawa
Turawa, 22.11.2007r.
BRVII 7331/ 11 / ŚR /2007r.
DECYZJA
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt. 1, art. 46a ust. 1, 7 pkt. 4 ust. 8, art. 47 i art. 48 ust. 1, 2 pkt. 1, art. 56 ust. 1, 2, 3, 4, 7 i 8, art. 57 ust. 1 ustawy a dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 129, poz. 902 z późn. zmianami) oraz art. 104 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)
- po rozpatrzeniu wniosku Pana Aleksandra Czora reprezentującego Pracownie Architektoniczną Czora & Czora 40-689 Katowice ul. Armii Krajowej 6 działającego
z upoważnienia Spółki Bonita Investments sp. z o.o. z siedzibą przy Al. Jerozolimskich 56c w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie Centrum Handlowego „HELIKAL Retail Park Turawa w miejscowości Zawada, gm. Turawa
- po uzgodnieniu ze Starostą Opolskim
- Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Opolu
- Postanowieniu Wójta Gminy Turawa
- po uzyskaniu postanowienia w sprawie odstąpienia od nałożenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko
o k r e ś l a m
dla Gminy Turawa
środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia:
I. Nazwa, rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
· Przedsięwzięcie pn. budowa Centrum Handlowego „ HELICAL Retail Park Turawa
w miejscowości Zawada, gm. Turawa
· Program inwestycji Centrum Handlowe HELICAL obejmuje realizację kilku zgrupowanych budynków, w tym obiekty handlowe oraz inne usługi, na powierzchni około
Powierzchnia zabudowy 4,055ha
HIPERMARKIET DOM I OGRÓD
Powierzchnia – 10258m²
Pawilon budowlany –
Ogród -
Kubatura –
Powierzchnia dachu 11285 m²
HIPERMARKET Z GALERIĄ HANDLOWĄ CERREFUR
Powierzchnia –
Hipermarket spożywczy
Galeria z pomieszczeniami obsługi 9555m²
Kubatura –
Powierzchnia dachu
BUTIKI UNITS
Powierzchnia –
Kubatura –
Powierzchnia dachu –
Ogólnodostępna stacja paliw płynnych i LPG z budynkiem kubaturowym
Powierzchnia dróg – 45537m²
Powierzchnia chodników – 10471m²
Powierzchnia parkingów – 19850m² (około 1588 miejsc parkingowych)
Powierzchnia zieleni –
II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia dla uciążliwości dla terenów sąsiednich:
1) Odpady wytworzone w trakcie realizacji inwestycji, i eksploatacji należy gromadzić, (magazynować) z zachowaniem ich segregacji, a następnie postępować z nimi zgodnie
z zasadami obowiązującej ustawy o odpadach.
2) Po zakończeniu prac budowlanych, teren budowy oczyścić ze wszystkich zalegających zanieczyszczeń i odpadów.
3) Masy ziemne usuwane lub przemieszczane w trakcie realizacji inwestycji zagospodarować w ramach prowadzonego przedsięwzięcia, pod warunkiem dotrzymania standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w obowiązującej ustawie – Prawo ochrony środowiska.
4) Na etapie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia wodę pobierać z komunalnej sieci wodociągowej, na podstawie umowy cywilno – prawnej.
4) Na etapie realizacji przedsięwzięcia, ścieki bytowe, gromadzić w przenośnych toaletach np. typu TOI TOI.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia ścieki bytowe wprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej, poprzez projektowane przyłącze kanalizacji sanitarnej na podstawie umowy cywilno – prawnej.
5) Ścieki przemysłowe (technologiczne) z restauracji, z działu obróbki mięsa i piekarni przed wprowadzeniem do urządzeń kanalizacyjnych podczyścić w seperatorach tłuszczu, natomiast z pomieszczeń maszyn myjących w piaskowniku.
6) Ścieki przemysłowe, zawierające substancje niebezpieczne dla środowiska wodnego, wprowadzić do kanalizacji sanitarnej, na podstawie i warunkach umowy cywilno-prawnej oraz pozwolenia wodnoprawnego.
7)Wody opadowe i roztopowe, powstałe z odwodnienia ciągów komunikacyjnych, parkingów i placów manewrowych oraz terenu stacji paliw, przed zrzutem do odbiornika należy oczyścić w odpowiednich urządzeniach, gwarantujących dotrzymanie obowiązujących w tym zakresie przepisów i odprowadzić do odbiorników (do wód lub do ziemi) na warunkach określonych
w pozwoleniu wodnoprawnym.
8) Uzyskać pozwolenie Wójta Gminy Turawa na wycinkę drzew i krzewów.
III. ochrona środowiska, przyrody i krajobrazu
1. ochrona wód powierzchniowych – inwestycja nie spowoduje skażenia wód, w tym zachwiania poziomu ilości wody zapewniającego ochronę równowagi biologicznej;
2. ochrona gleby – przy prawidłowej eksploatacji inwestycja nie spowoduje zanieczyszczenia gleby
i ziemi. W związku z przewidywanymi pracami ziemnymi przewiduje się wywóz nadmiaru ziemi na miejsce wskazane przez władze gminy lub gminne wysypisko śmieci; warstwę próchniczą ziemi należy zagospodarować w sposób umożliwiający jej dalsze biologiczne wykorzystanie;
3. podczas prowadzenia robót zachować wszelkie warunki wynikające z uzgodnień,
4. budowlane roboty ziemne na terenach objętych przedsięwzięciem należy wstrzymać
w przypadku odkryć obiektów archeologicznych i powiadomić Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz przeprowadzić ratownicze badania archeologiczne.
5. obiekty i tereny chronione – nie występują, nie zachodzi też potrzeba ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania;
6. „Przed przystąpieniem do prac budowlanych wykonujący je, jako posiadacz odpadów, winien posiadać wszelkie, wymagane prawem pozwolenia i zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami zgodnie z zapisami w/w ustawy o odpadach.”
7. Nadmiar mas ziemnych zagospodarować, odzyskać lub unieszkodliwić zgodnie z w/w zasadami gospodarowania odpadami, w sposób wskazany przez gminę.”
8. Przed oddaniem obiektu do użytkowania wytwórca odpadów winien uzyskać stosowne zezwolenie na wytwarzanie odpadów związanych z eksploatacją obiektu, zgodnie z zasadami wyżej cytowanej ustawy.
IV. Sposoby ograniczenia ujemnego wpływu inwestycji na środowisko w czasie jej eksploatacji
Przewidzieć zastosowanie następujących rozwiązań organizacyjnych oraz technologicznych, mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan środowiska naturalne i zdrowie ludzi:
· odprowadzanie ścieków sanitarnych i technologicznych (z utrzymania czystości oraz
z obiektów małej gastronomii i zaplecza technicznego hipermarketów do kanalizacji sanitarnej; zaprojektowanie dla ścieków technologicznych urządzeń podczyszczających
· szczelna, wyprofilowana nawierzchnia terenów wewnętrznej obsługi komunikacyjnej, pozwalająca na uchwycenie całości spływu wód opadowych kolektorami deszczowymi
· odprowadzanie wód opadowych z terenów komunikacji wewnętrznej oraz stacji paliw poprzez układ oczyszczający (osadniki + separatory) do zarurowanego cieku powierzchniowego,
· zabezpieczenie czasowo przechowywanych odpadów przed infiltracją wód opadowych
a następnie przekazywanie ich specjalistycznym jednostkom do odzysku lub unieszkodliwiania,
· zastosowanie dwupłaszczowych zbiorników magazynowych paliw płynnych
· instalacja na przewodach oddechowych zaworów oddechowych z przerywaczem ogniowym oraz zabezpieczeniem przeciwdetonacyjnym
· wykonanie systemów monitoringu technologicznego instalacji magazynowania
i dystrybucji paliw płynnych
· oczyszczanie wód deszczowych z terenów stacji paliw płynnych narażonych na zanieczyszczenie substancjami ropopochodnymi w separatorze substancji ropopochodnych
· hermetyzacja procesu napełniania zbiorników magazynowych paliw płynnych
z autocysterny dzięki zastosowaniu wahadła gazowego
· zgromadzenie na terenie stacji paliw płynnych środków do szybkiej neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych na terenach utwardzonych.
Wymienione wyżej rozwiązania pozwolą na ograniczenie uciążliwości inwestycji dla środowiska oraz zmniejszą ryzyko wystąpienia sytuacji awaryjnych, stanowiących zagrożenie dla poszczególnych elementów środowiska.
Dodatkowo ze względu na dużą liczbę miejsc parkingowych zaleca się, aby na terenie inwestycji zostały zgromadzone materiały, pozwalające na szybką neutralizację ewentualnych wycieków paliw z pojazdów samochodowych (np. stałe sorbenty).
V. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienie e projekcie budowlanym:
1) Określić czy przepływy charakterystyczne (miarodajne) cieku Malina oraz przepustowość jego koryta (do którego poprzez zarurowany odcinek rowu będą wprowadzane wody opadowe ze zlewni projektowanego Centrum Handlowego oraz z istniejących odwadnianych zlewni osiedli mieszkaniowych „Medyk” i „Zawada”), oraz światło przepustu pod obwodnicą, pozwolą na odbiór wód opadowych z powierzchni, z których zbierane będą te wody.
2) W rozwiązaniach projektowych dot. odwodnienia terenu projektowanego centrum handlowego poprzez przewidziany do zarurowania rów melioracyjny, uwzględnić odprowadzenie tym samym rowem melioracyjnym wody opadowe powstałe
z odwodnienia istniejących w pobliżu osiedli mieszkaniowych „Medyk” i „Zawada”
3) W projekcie budowlanym przewidzieć wykonanie szczelnych nawierzchni zanieczyszczonych ciągów komunalnych głównie w rejonie parkingów a w rejonie stacji paliw dodatkowo nawierzchnię uszczelnić geomembraną.
4) Przyjęte rozwiązania techniczne związane z odwodnieniem terenu nie mogą powodować zmian stosunków wodnych na gruntach przyległych, jak również żadnych podstopień.
5) Dokonać uzgodnień projektowych rozwiązań przewidzianych do wykonania urządzeń wodnych:
- drenażu odwadniającego oraz terenu centrum handlowego,
- przepustu drogowego na przekładanym rowie
- przełożenie i zarurowanie rowu melioracyjnego przejmującego wody opadowe, oraz zrzutu wód opadowych z:
- Gminną Spółką Wodną w Turawie
- Właścicielami gruntów na terenie których przewiduje się wykonanie (przebudowę) urządzeń Wodnych.
6) Uzyskać, u Starosty Opolskiego pozwolenia wodnoprawnego na :
- wykonanie urządzeń wodnych – wylotów ścieków, na przełożenie z jednoczesnym zarurowaniem istniejącego na terenie planowanej inwestycji rowu melioracyjnego, na wykonanie przepustów, oraz drenażu odwadniającego
- odprowadzenie wód opadowych i roztopowych odprowadzających z terenu projektowanej inwestycji w tym ze stacji paliw do zarurowanego odcinku rowu,
- przed rozpoczęciem eksploatacji obiektu na wprowadzenie do kanalizacji ścieków przemysłowych zawierających substancje niebezpieczne dla środowiska wodnego (np. związków azotu i fosforu), pochodzących m. In. Ze środków chemicznych stosowanych do odkażania i utrzymania czystości pomieszczeń i urządzeń.
7) W projekcie budowlanym zaprojektować urządzenia oczyszczające zanieczyszczenia ścieków przemysłowych z pomieszczeń maszyn myjących z restauracji oraz działu obróbki mięsa i piekarni myjni sprzętu pojazdów oraz wody opadowe o odpowiedniej przepustowości hydraulicznej i konstrukcji.
8) W projekcie budowlanym uwzględnić warunki uzyskane u administratora rowu melioracyjnego oraz u eksploatatora zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej.
9) Średnice rurociągu do zarurowania przewidzianego do przełożenia istniejących rowu zaprojektować w oparciu o obliczenia hydrauliczne.
10) W przypadku zbyt dużych ilości wprowadzanych do odbiornika, rzeki Maliny, ujętych wód z odwodnienia terenu (drenażu, kanalizacja deszczowa) w stosunku do przepływów wód powierzchniowych rzeki Maliny, zaprojektować odpowiednie urządzenia regulujące zrzut tych wód np. zbiorniki retencyjne.
11) W projekcie budowlanym przewidzieć i zabezpieczyć miejsce bezpiecznego gromadzenia, magazynowania wszystkich rodzajów odpadów przewidzianych do wytworzenia zarówno w trakcie realizacji, jak i eksploatacji inwestycji oraz mas ziemnych przewidzianych do zagospodarowania.
12) 12. W projekcie budowlanym przewidzieć sposób i warunki postępowania z wszystkimi wytworzonymi odpadami w tym masami ziemnymi.
13) W projekcie budowlanym przewidzieć konieczność, zakres oraz formę prowadzenia badań monitoringowych dla stacji paliw płynnych, wynikającą z dokumentacji określającej warunki hydrologiczne dla planowanej stacji paliw płynnych
14) W przypadku budowy urządzeń wodnych – przepustów na rowie lub przebudowy istniejących przepustów drogowych na rowach lub samych rowów poprzez zmianę dotychczasowych parametrów, należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne, u Starosty Opolskiego, na wykonanie urządzeń wodnych zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 3 w związku
z art. 9 ust.1 pkt. 19 lit. A, ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo wodne.
15) Droga jest źródłem emisji niezorganizowanej, nie jest objęta standardami emisyjnymi – nie wymaga pozwolenia ani zgłoszenia w myśl Prawa ochrony środowiska . W trakcie eksploatacji drogi należy dotrzymać dopuszczalne poziomy hałasu określone w przepisach szczególnych.
16) W trakcie eksploatacji wymagane jest dotrzymywanie dopuszczalnych poziomów hałasu w przepisach szczególnych.
17) Roboty budowlane z zastosowaniem sprzętu i maszyn roboczych, prowadzić z należytą starannością, nie dopuszczając do zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych oraz podziemnych, przez niekontrolowane wycieki produktów ropopochodnych (paliw, olejów)
V. Wykonać analizę porealizacyjną w terminie do 30 dni od zakończenia rozruchu.
VI. Wymogi w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do
przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
· nie będzie występowało transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
VII. W przypadku o którym mowa w art.135 ust.1. Prawo Ochrony Środowiska-
stwierdzenie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:
· nie dotyczy.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie nie objętym ograniczeniami obszaru Natura 2000 również nie ma wpływu na jej obszar.
· pismo Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego Wydział Środowiska i Rolnictwa z dnia 17.08.2007 nr ŚR.IV-JG-6638/136/07 postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jej realizację nie wymaga udziału wojewody jako organu ochrony przyrody.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 46 ust.4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr, 129, poz. 902 z poźn. zm) wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia następuje przed uzyskaniem:
decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego;
Zgodnie z art.25 Ustawy z dnia 18 maja 2005 r. –zmianie ustawy-Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr.113,poz.954) powołane wyżej unormowanie obowiązuje od dnia 28 lipca 2005r. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia jest bezwzględnym obowiązkiem strony określonym mianem „podmiotu podejmującego realizację przedsięwzięcia”. Zgodnie bowiem z art.46 ust. 4b ustawy-Prawo ochrony środowiska, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie wyżej wymienionych decyzji, a wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Stosownie do treści art.46 ust.3 ustawy-Prawo ochrony środowiska, wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wymagało przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, które dla tego samego przedsięwzięcia przeprowadza się jednokrotnie.
Zawarte uwagi w postanowieniach wydanych na etapie uzgodnienia projektu decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia zawarte zostały
w całości .
Uzasadnienie faktyczne
Dnia 31.07.2007r. Pan Aleksander Czora reprezentujący Pracownię Architektoniczną Czora & Czora 40-689 Katowice ul. Armii Krajowej 6 działającego z upoważnienia Spółki Bonita Investments sp. z o.o. z siedzibą przy Al. Jerozolimskich 56c złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla potrzeb budowy Centrum Handlowego „HELIKAL Retail Park Turawa w miejscowości Zawada, gm. Turawa
Dnia 06.08.2007r. Wójt Gminy Turawa jako organ wydający w/w decyzję, wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu, a w dniu 06.08.2007r. do Starosty Opolskiego o opinie w sprawie potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 18.09.2007r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu, opinią Nr.NZ/MF-4325-2-118a/07, a Starosta Opolski pismem z dnia 13.08.2007r. Nr OŚ. KAH-7633-135/07 postanowili nałożyć obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko.
Dnia 27.09. 2007r. Wójt Gminy w Turawie wydając postanowienie BR.VII 7331/11/ŚR/07
o konieczności sporządzenia raportu na w/w przedsięwzięcie.
W sprawie terenu NATURA 2000 pismo Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody pismo
z dnia 17.08.2007 nr ŚR.IV-JG-6638/136/07
Projekt decyzji uzgodniono:
Starosta Opolski- postanowienie z dnia 12.11.2007r. nr OŚ. DLP-7633-164/07
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu-postanowienie z dnia 11.10.2007r. nr NZ/AL.- 4325-1-111/07
Przedsięwzięcie realizowane będzie zgodnie z uchwalonym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym w dniu 25 listopada 2005r. uchwałą nr XXIX/236/2005 Rady Gminy Turawa – Terenu Usług Publicznych i Komercyjnych wsi Zawada.
Zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego określa rozdział 4 §8 ww planu zagospodarowania.
W tym stanie rzeczy należało orzec jak na wstępie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Opolu w terminie 14 dni od dnia otrzyma niniejszej Decyzji.
Otrzymują:
Pan Aleksander Czora reprezentujący Pracownię Architektoniczną Czora & Czora
40-689 Katowice ul. Armii Krajowej 6
Bonita Investments Sp. z o.o. 00-803 Warszawa, Al. Jerozolimskich 56c
Gmina Turawa, 46-045 Turawa, ul. Opolska 39c
tablica ogłoszeń,
Sołtys wsi
a/a
Podmiot udostępniający: | BRiOŚ |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Roman Konciała |
Data wytworzenia: | 2007-11-23 |