Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie Ośrodka Wypoczynkowego WODNIK w Turawie.

                                                                                                                                                                               Turawa, 29 grudnia 2009 r.

OŚ.V. 7632 - DŚ/1/09
 

D E C Y Z J A
 

Na podstawie art. 71 ust. 1, 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Z 2008 r. Nr 199, poz. 1227), § 3 ust. 1 pkt 72a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Z 2004 r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), a także art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Z 2000 r. Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Pana Waldemara Hadasz Ośrodek Wypoczynkowy „WODNIK” Turawa, ul. Cicha 1 z dnia 12 sierpnia 2009 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie Ośrodka Wypoczynkowego „WODNIK” w Turawie oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu
 

 

o r z e k a m

umorzyć postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie Ośrodka Wypoczynkowego „WODNIK” w Turawie
 

U Z A S A D N I E N I E
 

Powyższa inwestycja zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) oraz § 3 ust. 1 pkt. 49 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) została zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których zgodnie z art. 64 ust. 2 oraz art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zaopiniował Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem nr RDOŚ-16-WOOŚ-6613-29-011/09/md z dnia 1 grudnia 2009 r., w którym stwierdził, że na przedmiotową inwestycję nie należy nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu postanowieniem nr NZ/BW-4325-2-90/09 z dnia 23 września 2009 r. również nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu zaświadczeniem z dnia 25 sierpnia 2009 r. stwierdził, że przedsięwzięcie ze względu na lokalny charakter nie oddziałuje na tereny związane z ochroną obszaru NATURA 2000, jak również na żaden obszar podlegający ochronie utworzony na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

W następstwie tego, po wnikliwym przeanalizowaniu sprawy, postanawiam odstąpić od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Celem inwestycji – rozbudowie Ośrodka Wypoczynkowego „WODNIK” jest powiększenie powierzchni usługowej budynku o pokoje hotelowe przeznaczone dla turystów, osób korzystających z istniejącego lokalu gastronomicznego oraz osób przygodnych. Inwestycja nie wpłynie na zmianę powierzchni zabudowy. Istniejący parking nie utwardzony, zostanie utwardzony kostką brukową. Prace inwestorskie polegać będą na remoncie pomieszczeń, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, oraz ociepleniu górnej kondygnacji budynku. W ramach przebudowy pawilonów wypoczynkowych przewiduje się:

  • zabudowę podcieni pod górną kondygnację,

  • modernizacja pokoi,

  • wyposażenie pokoi wypoczynkowych w sanitariaty, oraz niezbędną instalację elektryczną wraz z ogrzewaniem elektrycznym,

  • montaż kolektorów wodnych podgrzewających wodę,

  • wymiana nawierzchni istniejącej infrastruktury drogowej i płyt chodnikowych na kostkę brukową,

  • przebudowa części rekreacyjnej działki wraz z modernizacją placu zabaw dla dzieci
     

Planowana inwestycja polegająca na rozbudowie istniejącego Ośrodka Wypoczynkowego „WODNIK” w Turawie nie jest wymieniona w grupie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.). Jednak przedsięwzięcie kwalifikuje się do pkt 12c (ośrodki wypoczynkowe i kompleksy hotelowe poza obszarami miejskimi wraz z inwestycjami towarzyszącymi), Aneksu II Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. U. UE.L85.175.40 z późn. zm.) i będzie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wobec niezgodności prawa wspólnotowego z krajowym, w kwestii kwalifikacji przedsięwzięć oraz zasady pierwszeństwa prawa wspólnotowego i wykładni prowspólnotowej (stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego nr MRR/H/16/3/05/09 z dnia 5 maja 2009 r. w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych).

Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie występuje skumulowane oddziaływanie na środowisko. W trakcie realizacji i podczas użytkowania przedsięwzięcia nie nastąpi wykorzystanie zasobów naturalnych. Przedsięwzięcie będzie powodowało niewielką emisję gazów i pyłów do powietrza w wyniku ogrzewania pomieszczeń za pomocą kotła c.o. na stałe paliwo. Wykorzystywany sprzęt budowlany i transportowy powodować będzie emisję hałasu. Praca sprzętu odbywać będzie się jedynie w porze dziennej.

Ścieki bytowe będą gromadzone w szczelnym zbiorniku i regularnie wywożone do oczyszczalni ścieków. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą do gruntu za pomocą istniejącego systemu odwodnienia.

Odpady wytwarzane w czasie realizacji i użytkowania przedsięwzięcia będą odbierane przez firmy posiadające stosowne zezwolenia. Realizacja i eksploatacja nie będzie powodowała zagrożenia wystąpienia poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje wzrostu emisji zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu w porównaniu ze stanem obecnym. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że przedsięwzięcie nie wymaga wykorzystania zasobów naturalnych, nie spowoduje ryzyka wystąpienia poważnej awarii i nie będzie wywierać transgranicznego oddziaływania. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach podlegających ochronie na podstawie ustawy o ochronie przyrody.

Po przeanalizowaniu inwestycji stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w znaczący sposób na środowisko. Inwestycja może spowodować uciążliwość jedynie podczas realizacji, które ustąpią wraz z zakończeniem prac budowlanych. W związku z powyższym należy orzec, iż w przypadku przedmiotowej inwestycji nie mają zastosowania przepisy art. 59 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227), przez co nie jest wymagane przeprowadzenie postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko.

Omawiane przedsięwzięcie nie należy do normatywnie wyróżnionej kategorii przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko ani zawsze, ani potencjalnie, to nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postępowanie w tej sprawie stało się bezprzedmiotowe, zatem należało umorzyć postępowanie na podstawie przepisu art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe – orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie
 

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Wójta Gminy w Turawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.



Otrzymują:

1. Pan Waldemar Hadasz Ośrodek Wypoczynkowy „WODNIK”, ul. Cicha 1, 46 – 045 Turawa,

2. Tablica ogłoszeń UG w Turawie,

3. BIP Turawa,

4. a/a.




 

Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Turawie
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: Julia Zielińska
Data wytworzenia: 2009 - 12 - 29