Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie pierwszego etapu kompleksu rekreacyjno ? wypoczynkowego ?PEREGRINUS HOTEL & RESTAURACJA & BROWAR? w Zawadzie
Turawa, 13 sierpnia 2010 r.
OŚ.V. 7632 - DŚ/8/10
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227), § 3 ust. 1 pkt 49 i 87 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Romana Krakowskiego Prezesa Zarządu ALIADO Sp. z o.o., ul. Koraszewskiego 7-9, 45 – 011 Opole, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie pierwszego etapu kompleksu rekreacyjno – wypoczynkowego „PEREGRINUS HOTEL & RESTAURACJA & BROWAR” w Zawadzie oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu
Stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie pierwszego etapu kompleksu rekreacyjno – wypoczynkowego „PEREGRINUS HOTEL & RESTAURACJA & BROWAR” w Zawadzie
Integralną częścią decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia oraz karta informacyjna przedsięwzięcia.
Uzasadnienie
Powyższa inwestycja zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) oraz § 3 ust. 1 pkt. 49 i 87 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zmianami) została zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których zgodnie z art. 64 ust. 1 oraz art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zaopiniował Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu postanowieniem nr RDOŚ-16-WOOŚ-6613-2-241/1/10/ioc z dnia 4 czerwca 2010 r., gdzie stwierdził, że dla przedmiotowej inwestycji nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Opolu zaopiniował wniosek nr NZ/JW-4325-23/10 z dnia 7 czerwca 2010 r., w którym nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W następstwie tego, po wnikliwym przeanalizowaniu spawy Wójt Gminy Turawa odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem RDOŚ-16-WOOŚ-6613-2-256/1/10/es z dnia 9 czerwca 2010 r. wezwał do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia w niżej wyszczególnionym zakresie:
-
przedstawić proces technologiczny produkcji piwa w mini browarze wraz z określeniem jego wpływu na środowisko,
-
wyjaśnić czy w ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę nowych obiektów czy tylko modernizację stolarni, w której znajdować się będzie restauracja, zaplecze kuchenno – socjalne oraz mini browar.
W dniu 9 czerwca 2010 r. firma ALIADO Sp. z o.o. w Opolu uzupełniła wniosek w przedmiotowym temacie. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem nr RDOŚ-16-WOOŚ-6613-2-256/2/10/es z dnia 15 czerwca 2010 r., zaopiniował przedmiotowe przedsięwzięcie, w którym stwierdził, że na przedmiotową inwestycję nie należy nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu pismem NZ/AL-4325-2-56/10 z dnia 9 czerwca 2010 r. wezwał o uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia w niżej wyszczególnionym zakresie:
-
dokładnego sprecyzowania numeru działki, którego inwestycja dotyczy,
-
określenia skali przedsięwzięcia (powierzchnia i kubatura planowanych obiektów obejmujących docelowo zgodnie z kartą: restauracja, hotel, browar, fitness),
-
rodzaju technologii, wielkości i charakteru produkcji browaru,
-
uzasadnienia przyjęcia wielkości powstających w ciągu roku ścieków (33 m³/rok ścieków bytowych i 15 m³/miesiąc z produkcji piwa) w stosunku do planowanego obiektu i jego charakteru (ilość obsługi, gości hotelowych, gości restauracyjnych) i w stosunku do podanej planowanej wielkości zużycia wody (800 m³/rok).
W dniu 22 czerwca 2010 r. firma ALIADO Sp. z o.o. w Opolu uzupełniła wniosek w przedmiotowym temacie. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu pismem nr NZ/AL-4325-2-56/10 z dnia 14 lipca 2010 r. poinformował, że nie znajduje podstaw prawnych w świetle obowiązujących przepisów, dla prowadzenia postępowania. Nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu zaświadczeniem z dnia 21 kwietnia 2010 r. stwierdził, że przedsięwzięcie nie wywrze istotnego oddziaływania na obszary NATURA 2000. Projekt będzie realizowany poza granicami oraz poza bezpośrednim sąsiedztwem opolskich obszarów NATURA 2000, a tym samym poza siedliskami przyrodniczymi oraz poza stanowiskami gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których je wyznaczono. Wobec powyższego nie jest prawdopodobne by jego realizacja mogła być przyczyną pogorszenia się stanu chronionych siedlisk poprzez fizyczną ich degradację, zmniejszenie powierzchni, zmianę cech charakterystycznych oraz by mogła negatywnie wpływać na stan populacji chronionych gatunków zwierząt i roślin.
W następstwie tego, po wnikliwym przeanalizowaniu sprawy, postanawiam odstąpić od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Planowana inwestycja polegająca na budowie pierwszego etapu kompleksu rekreacyjno – wypoczynkowego „PEREGRINUS HOTEL & RESTAURACJA & BROWAR” w Zawadzie jest wymieniona w grupie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.). Przedsięwzięcie kwalifikuje się do pkt 12 c (ośrodki wypoczynkowe i kompleksy hotelowe poza obszarami miejskimi wraz z inwestycjami towarzyszącymi), Aneksu II Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. U. UE.L85.175.40 z późn. zm.) i będzie współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007 – 2013, poddziałania 1.4.1. „Wsparcie usług turystycznych i rekreacyjno – sportowych świadczonych przez przedsiębiorstwa”.
Inwestycja ta polegać będzie m.in. na:
-
rozbudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku stolarni na restaurację z mini browarem
-
rozbiórka wiaty i rampy przy budynku stolarni.
Prace budowlane mogą być przyczyną krótkotrwałej emisji pyłu. W czasie realizacji inwestycji może występować emisja zanieczyszczeń emitowanych przez silniki spalinowe pojazdów transportu. Jednakże ze względu na ograniczony czas jej występowania, nie będzie miała znaczącego wpływu na stan czystości atmosfery. Etap eksploatacji będzie związany głównie ze spalaniem paliw pochodzących z silników samochodów osobowych i dostawczych.
Emisja hałasu do środowiska będzie krótkotrwała i nie spowoduje trwałych zmian w środowisku. Ze względu na wielkość oraz charakter prac nie ma możliwości jego wyelimionowania.
Do prac rozbiórkowych i budowlanych wybrana zostanie firma posiadająca wymagane prawem pozwolenia i zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. Firma ta będzie wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy i rozbiórki obiektów lub urządzeń oraz sprzątania, a tym samym będzie odpowiedzialna za gospodarowanie wytworzonymi w trakcie realizacji przedsięwzięcia odpadami. Ziemia z wykopów składowana będzie w trakcie realizacji przedsięwzięcia na terenie objętym inwestycją, a następnie zostanie ona wykorzystana przy plantowaniu terenu. Zadaszone miejsce, gdzie planuje się składować odpady znajdować się będzie w sąsiedztwie parkingu dla gości, w pobliżu istniejącego wjazdu na działkę 214/79 k.m. 9 obręb Zawada. Natomiast wytłoki z produkcji mini browaru będą przekazywane jako pasza do karmienia zwierząt. Obiekt będzie posiadał infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie właściwej gospodarki odpadami (uszczelnione i skanalizowane place, pomieszczenia gospodarcze i magazynowe).
Woda na potrzeby funkcjonowania przedmiotowego obiektu będzie pobierana z istniejącego wodociągu prowadzonego wzdłuż ulicy Wodociągowej. Ścieki odprowadzane będą do istniejącej sieci kanalizacyjnej sanitarnej biegnącej również wzdłuż ulicy Wodociągowej.
Gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi: niezanieczyszczona (woda z dachów, terenów nieutwardzonych) będzie wprowadzona powierzchniowo, bezpośrednio do gruntu; zanieczyszczona (z parkingów, dróg dojazdowych) zostanie podczyszczona w separatorze olejów i piasku, a następnie wprowadzona do gruntu. Gospodarka ściekowa nie będzie negatywnie oddziaływać na wody powierzchniowe i podziemne. Nie wywoła żadnych zmian fizycznych, chemicznych czy biologicznych, które mogłyby zakłócić prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów wodnych.
Po przeanalizowaniu inwestycji stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w znaczący sposób na środowisko. Inwestycja może spowodować uciążliwość jedynie podczas realizacji, które ustąpią wraz z zakończeniem prac budowlanych.
Mając na uwadze powyższe – orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Turawa w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Prawomocność decyzji musi zostać potwierdzona przez organ wydający decyzję, poprzez zamieszczenie w niej klauzuli stwierdzającej ostateczność.
Zgodnie z art.72 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 - 13 w/w ustawy. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Powyższy termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W załączeniu:
1. Karta informacyjna przedsięwzięcia
Otrzymują:
-
Pan Roman Krakowski Prezes Zarządu ALIADO Sp. z o.o., ul. Koraszewskiego 7-9, 45 – 011 Opole,
-
Tablica ogłoszeń UG Turawie,
-
BIP Urzędu Gminy Turawa,
-
A/a.
Podmiot udostępniający: Urząd Gminy Turawa Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: Julia Zielińska Data wytworzenia: 2010 - 08 - 13