Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Bierdzany, gmina Turawa.
Turawa, 22 grudnia 2010 r.
OŚ.V. 7632 - DŚ/12/10
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227), § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Waldemara Kampa Wójta Gminy Turawa, z siedzibą w Turawie przy ul. Opolskiej 39 c, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Bierdzany, gmina Turawa” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu
Stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Bierdzany, gmina Turawa”
Integralną częścią decyzji jest karta informacyjna przedsięwzięcia.
Uzasadnienie
Powyższa inwestycja zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) oraz § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397) nie należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania i wystąpieniu do organów współdziałających oraz obwieszczenie Wójta Gminy zostało podane do publicznej wiadomości wszystkich zainteresowanych na czas 21 dni, tj. od 19 listopada do 10 grudnia 2010 r. Postanowienie Wójta Gminy Turawa o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, zostało ogłoszone do publicznej wiadomości w dniach 14 – 21 grudnia 2010 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem RDOŚ-16-WOOŚ-6613-2-499/10/jgd z dnia 02 grudnia 2010 r. wniósł o odstąpienie od potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu pismem NZ/HSz-4325-2-102/10 z dnia 07 grudnia 2010 r. wyraził opinię, iż dla przedsięwzięcia nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
W ustawowym terminie podczas konsultacji społecznych, nie złożono skarg ani wniosków do projektu.
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej z dnia 21.01.2010r. nr ENV.B.4JP/vmARES(2010)33844, dotyczącym: Zastosowania dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne do rekultywacji składowisk - skutki współfinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, rekultywacja składowisk może znacząco oddziaływać na środowisko. W związku z powyższym dla instalacji do unieszkodliwiania odpadów stosownych w składowaniu odpadów niebezpiecznych tj. zaliczanych do Aneksu I do dyrektywy z dnia 27 czerwca 1985 r. Nr 85/337/EWG w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. U. UE L z dnia 5 lipca 1985 r. Nr 175, poz. 40 z późn. zm.) przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest obowiązkowe, a w przypadku instalacji zaliczanych do Aneksu II tej dyrektywy potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko należy ustalić w ramach screeningu.
Planowane przedsięwzięcie polega na rekultywacji zamkniętego, gminnego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne zlokalizowanego w miejscowości Bierdzany, gmina Turawa, na działce nr 698/65 oraz części działek nr 1043/43 i 1050/68. Działka nr 698/65 stanowi własność Gminy Turawa natomiast działki nr 1043/43 i 1050/68 własność Skarbu Państwa - Agencji Nieruchomości Rolnych. Teren realizacji przedsięwzięcia położony jest na obszarze, na którym brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W otoczeniu składowiska znajdują się grunty orne i tereny leśne należące do Skarbu Państwa-Agencja Nieruchomości Rolnych. Zwarta zabudowa wsi Bierdzany znajduje się na północny-zachód od granicy składowiska w odległości około 1300 m. Najbliższy ciek wodny (na północ od składowiska) przepływa w odległości około 800 m od granic składowiska. Na terenie działki, na której zlokalizowane jest składowisko występują utwory geologiczne w postaci piasków gliniastych, żwirów gliniastych, poziom wody gruntowej zalega na głębokości 10 do 11 m poniżej poziomu terenu.
Przedmiotowe składowisko posiada uszczelnienie z podwójnej foli PCV o grubości 1 do 2 mm, drenaż odcieków wyposażony w zbiornik retencyjny, trzy studzienki odgazowujące i trzy piezometry pomiarowe.
Składowisko w Bierdzanach zrealizowano i eksploatowano na podstawie:
-
decyzji lokalizacyjnej Wójta Gminy Turawa nr BK-I-8334-9/91 z dnia 23.07. 1991 r.,
-
decyzji Wojewody Opolskiego nr OŚ.III-7626/o/25/91 z dnia 09.08.1991 r. uzgadniającej rozwiązania projektowe składowiska,
-
decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego nr NB.IV.7351-12/15/91 z dnia 10.09.1991 r. w sprawie zatwierdzenia planu realizacyjnego i udzielenia pozwolenia na budowę wysypiska śmieci w Bierdzanach;
-
decyzji Starosty Opolskiego nr OŚ.DLP.7630-3/03 z dnia 09.04.2003 r. zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska w Bierdzanach.
Starosta Opolski, decyzją nr OŚ.DLP.7647-83/06 z dnia 27.10.2006 r., zmienioną decyzjami: nr OŚ.TM.7647-50/09 z dnia 10.06.2009 r., nr OŚ.EP.7647-72/10 z dnia 05.11.2010 r., wyraził zgodę na zamknięcie składowiska oraz określił techniczny sposób zamknięcia składowiska, harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska oraz warunki sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem.
Zgodnie z kartą informacyjną przedsięwzięcia w ramach rekultywacji technicznej planowana jest wykonanie:
1. wykopów nawiezionego gruntu w miejscach występowania jego nadmiaru (na skarpach i wierzchowinie) z przemieszczeniem na teren gdzie grubość warstwy wynosi poniżej 0,20 m. Ogólna ilość robót ziemnych szacunkowo wynosić będzie: wykopy około 1015 m³, nasypy około 1015 m³;
2. ukształtowania powierzchniowego wierzchowiny złoża zdeponowanych odpadów zgodnie z projektowanymi spadkami podłużnymi i poprzecznymi oraz uformowanie nachylenia skarp;
3. okrywy rekultywacyjnej o grubości warstwy minimum 50 cm z gruntów słabo przepuszczalnych (glina, glina ciężka, iły wilgotne twardoplastyczne i plastyczne, piasek gliniasty, pyły i lessy mało wilgotne półzwarte, mady i namuły gliniaste). Przewidywana ilość gruntu niezbędna do wykonania okrywy rekultywacyjnej wynosi około 2031 m³;
4. wierzchniej warstwy grubości 20 cm (w ilości około 1354 m³) z gruntu organicznego (humus, torf niski, kompost z dodatkiem próchnicy leśnej w ilości 50 ± 100 Mg/ha), stanowiącej odpowiednie podłoże umożliwiające prawidłową wegetację roślin rekultywacyjnych (trawników dywanowych).
W ramach rekultywacji biologicznej przewiduje się:
1. wzbogacenie gleby poprzez wysiew wieloletnich roślin motylkowych (np. łubin żółty) oddziałujących korzystnie na siedlisko pod względem fizycznym, chemicznym jak i biologicznym;
2. po pierwszym roku przyoranie jednorocznego łubinu; zabieg ten stanowić będzie pierwszy etap rekultywacji biologicznej terenu składowiska;
3. przygotowanie terenu poprzez wykonanie odpowiednich zabiegów agrotechnicznych, nawożenia, bronowania, wysiewu łubinu żółtego z domieszką wieloletnich roślin motylkowych (łubin trwały, lucerna, przelot pospolity, komonica zwyczajna, koniczyna biała, nostrzyk biały),
4. zagospodarowanie terenu w kierunku leśnym - zasadzenie drzew i krzewów gatunków liściastych i iglastych (rodzimych gatunków),
-
pielęgnację roślin oraz niezbędne zabiegi agrotechniczne szczególnie w pierwszym i w drugim roku wegetacji nasadzeń.
Wody odciekowe odprowadzane będą do bezodpływowego zbiornika odcieków, regularnie opróżnianego przez wozy asenizacyjne.
Do odgazowania złoża zdeponowanych odpadów wykorzystywane będą trzy istniejące studzienki odgazowujące.
W zakresie przedsięwzięcia planowane jest również wykonanie dojazdu do zbiornika odcieków w celu okresowej jego kontroli połączonej z wywozem nagromadzonych odcieków. Zaprojektowano drogę dojazdową szerokości 3,0 m i plac manewrowy (przy zbiorniku odcieków) o utwardzonej nawierzchni gruntowej.
Parametry charakteryzujące skalę przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu:
-
powierzchnia całego terenu objętego opracowaniem – 14425 m²,
-
powierzchnia wierzchowiny składowiska – 5425 m²,
-
powierzchnia skarp składowiska – 2525 m²,
-
kubatura koniecznych do wykonania robót ziemnych – 2030 m³, w tym:
- wykopy – 1015 m³,
- nasypy – 1015 m³
-
kubatura okrywy rekultywacyjnej – 2031 m³,
-
kubatura wierzchniej warstwy gruntów organicznych – 1354 m³,
-
nasadzenia drzew i krzewów – 2024 szt., w tym:
- na wierzchowinie składowiska i terenach przyległych – 1820 szt.,
-
na skarpach – 204 szt.,
-
studzienki odgazowujące (istniejące) – 3 szt.,
-
powierzchnia drogi dojazdowej do zbiorników odcieków – 750 m².
Monitoring składowiska w fazie poeksploatacyjnej prowadzony będzie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2002 roku w sprawie zakresu, czasu, sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk odpadów (Dz. U. Nr 220, poz. 1858). Zgodnie z przytoczoną powyżej decyzją Starosty Opolskiego i jej zmianami w ramach monitoringu będzie prowadzony:
1. pomiar wielkości emisji i składu gazu wysypiskowego w zakresie metanu (CH4), dwutlenku węgla (CO2), tlenu (O2). Pomiary będą prowadzone dwa razy w roku w cyklu wiosna – jesień, przy użyciu istniejących studni odgazowujących,
2. pomiaru składu wód podziemnych i odciekowych w zakresie odczynu, przewodności elektrolitycznej właściwej, zawartości metali ciężkich (Cu, Zn, Pb, Cd, Cr+6, Hg), ogólnego węgla organicznego, sumy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Pomiary będą prowadzone co sześć miesięcy w miejscu gromadzenia analizowanych wód, tj. w zbiorniku odcieków. Pomiar składu wód podziemnych będzie następował w trzech istniejących piezometrach, natomiast pomiar składu wód odciekowych będzie prowadzony w zbiorniku odcieków;
3. pomiar wielkości opadu atmosferycznego na podstawie opracowań dobowych sum opadów atmosferycznych w stacji meteorologicznej reprezentatywnej dla składowiska;
4. przebieg osiadania powierzchni składowiska odpadów raz w roku, wyznaczany metodami geodezyjnymi, z wykorzystaniem ustalonych reperów (§ 8 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Na etapie obsługi zrekultywowanego składowiska odpadów nie przewiduje się wykorzystania wody, surowców i materiałów. W celu prowadzenia monitoringu i wywozu odcieków przewiduje się zużycie oleju napędowego w ilości około 0,6 dm³/d.
Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu odpowiadają zamierzonemu celowi. Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja gazów i pyłów do powietrza, która będzie miała charakter niezorganizowany i lokalny, a związana będzie z prowadzonymi robotami budowlanymi oraz eksploatacją maszyn budowlanych i środków transportu. Prace rekultywacyjne będą źródłem emisji hałasu do środowiska, która na etapie realizacji przedsięwzięcia może powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów. Wobec ograniczenia prac budowlanych do pory dziennej, wykorzystywania wyłącznie sprawnego sprzętu oraz wystąpienia krótkotrwałej uciążliwość uznać należy, że emisja ta będzie miała krótkotrwały, przejściowy charakter.
Po rekultywacji składowiska obiekt ten będzie potencjalnym źródłem emisji gazu składowiskowego z trzech istniejących studni odgazowujących. Z badań zleconych przez zarządcę składowiska akredytowanej firmie – laboratorium SGS EKO-Projekt Sp. z o.o. wynika, że na analizowanym składowisku powstają znikome ilości gazu wysypiskowego, a w przypadku emisji CO2, CH4 ilości są niewykrywalne. Rekultywacja, która ograniczy dostęp wilgoci do masy odpadów zdeponowanych w kwaterze wpłynie na dalsze ograniczenie emisji gazu. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia wystąpi również niewielka emisja niezorganizowana produktów spalania oleju napędowego w silnikach pojazdów obsługujących zrekultywowane składowisko. Będą to głównie wozy asenizacyjne wywożące odcieki zgromadzone w zbiorniku bezodpływowym.
W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się powstawanie odcieków, które będą gromadzone w bezodpływowym zbiorniku, do którego odprowadzenie będą również wody opadowe i roztopowe z terenu zrekultywowanego. Ilość odcieków i wód opadowych gromadzonych w zbiorniku w skali roku wynosić będzie około 165 m³. Zrekultywowane składowisko nie będzie źródłem wytwarzania odpadów ani emisji hałasu.
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami: rezerwatów, obszarów chronionego krajobrazu, poza stanowiskami dokumentacyjnymi, użytkami ekologicznymi, zespołami przyrodniczo - krajobrazowymi, obszarami Natura 2000 oraz w jego rejonie nie występują pomniki przyrody.
W bezpośrednim sąsiedztwie, a zarazem w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:
a) obszary wodno-błotne,
b) obszary wybrzeży,
c) obszary górskie,
d) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub
archeologiczne,
e) obszary przylegające do jezior,
f) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Natomiast przedsięwzięcie realizowane będzie w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Lasy Stobrawsko – Turawskie, jednak charakter i zakres prac na etapie realizacji inwestycji nie będzie miał negatywnego wpływu na przyrodę obszaru.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Nr 0151/P/16/2006 Wojewody Opolskiego z dnia 8 maja 2006 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu na terenie obszaru chronionego krajobrazu obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ww. ustawy. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późno zm.) na terenie obszaru chronionego krajobrazu mogą być realizowane przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu.
Realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) przedmiotowe przedsięwzięcie nie należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a więc nie ma podstaw prawnych do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w kontekście zapisów ww. rozporządzenia i ustawy.
Mając na uwadze powyższe – orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Turawa w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Prawomocność decyzji musi zostać potwierdzona przez organ wydający decyzję, poprzez zamieszczenie w niej klauzuli stwierdzającej ostateczność.
Zgodnie z art.72 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 - 13 w/w ustawy. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Powyższy termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Otrzymują:
1. Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Opolu, ul. 1 Maja 6, 45 – 068 Opole,
2. Tablica ogłoszeń UG w Turawie,
3. BIP Turawa,
4. a/a.
Zwolniono z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz.1635 z późn. zm.) o opłacie skarbowej.
Podmiot udostępniający: | Urząd Gminy Turawa |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Julia Zielińska |
Data wytworzenia: | 2010 - 12 - 22 |