Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą ?Budowa stacji paliw płynnych w Bierdzanach gm. Turawa
Turawa, 23 sierpnia 2011 r. OŚ.V. 7632 - DŚ/11/10
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227), § 3 ust.1 pkt 35 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Mariusza Seget, Kolanowice ul. Brzozowa 27 a, 46 – 024 Łubniany, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa stacji paliw płynnych w Bierdzanach gm. Turawa” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Opolu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu
Ustalam
uzgodnić Panu Mariuszowi Seget, Kolanowice ul. Brzozowa 27a, 46 – 024 Łubniany, następujące warunki z zakresu ochrony środowiska dla realizacji przedsięwzięcia pn. "Budowa stacji paliw w miejscowości Bierdzany", w wariancie proponowanym przez inwestora:
1. Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
a) zapewnić pracownikom budowy przenośne kabiny sanitarne typu TOl TOl,
b) wyznaczyć i oznakować miejsca gromadzenia materiałów budowlanych,
c) przewidzieć miejsca czasowego gromadzenia odpadów pochodzących z prac budowlanych,
d) zabezpieczyć miejsca postoju ciężkiego sprzętu oraz składowania materiałów budowlanych przed zanieczyszczeniem środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi,
e) w przypadku zanieczyszczenia gleby i ziemi, podczas prowadzenia prac ziemnych, substancjami ropopochodnymi przekazać je uprawnionemu odbiorcy do unieszkodliwienia,
f) wyposażyć stację paliw w odpowiednie ilości preparatów do usuwania rozlanych substancji ropopochodnych,
g) prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej,
h) poziom dźwięku wewnątrz warsztatu, uwzględniający eksploatację wszystkich zlokalizowanych tam źródeł emisji hałasu, mierzony 1 m od przegród, nie powinien przekraczać 70 dB,
i) poziom dźwięku wewnątrz myjni, uwzględniający eksploatację wszystkich zlokalizowanych tam źródeł emisji hałasu, mierzony 1 m od przegród, nie powinien przekraczać 85 dB,
j) warsztat z myjnią eksploatować wyłącznie w porze dziennej (w godz. 6.00 – 22.00),
k) odkurzacz wraz z kompresorem eksploatować wyłącznie w porze dziennej (w godz. 6.00 – 22.00),
l) przed uruchomieniem stacji paliw wykonać próby szczelności zbiorników magazynowych paliw (zarówno płaszcza wewnętrznego jak i zewnętrznego) oraz przewodów paliwowych,
m) ścieki bytowe odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego o pojemności 50 m³, a następnie przekazywać wyspecjalizowanym służbą,
n) ścieki, które należą do potencjalnie zagrożonych zanieczyszczeniami, substancjami ropopochodnymi (technologiczne), odprowadzane będą poprzez separator substancji ropopochodnych do szczelnego zbiornika bezodpływowego, do którego odprowadzane będą również ścieki socjalno – bytowe.
o) wody opadowe i roztopowe z terenów komunikacyjnych szczelnych, potencjalnie zagrożonych zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, odprowadzać poprzez separator substancji ropopochodnych do przydrożnego rowu biegnącego przy ul. Opolskiej, a nadmiar wód opadowych odprowadzać do otwartego zbiornika zlokalizowanego na terenie stacji paliw, w części południowo – zachodniej, po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego.
p) procesy przetaczania benzyn z cystern samochodowych do zbiorników magazynowych prowadzić z zastosowaniem urządzenia ograniczającego emisję zanieczyszczeń do powietrza – wahadła gazowego,
q) operacje tankowania pojazdów benzynami prowadzić z zastosowaniem urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń do powietrza - odciągów par paliw.
2. W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
a) do magazynowania benzyn i oleju napędowego zastosować trzy podziemne, dwupłaszczowe, szczelne zbiorniki o pojemności ok. V=60 m³ każdy,
b) do magazynowania gazu LPG przewidzieć jeden podziemny, dwupłaszczowy, szczelny – zbiorniko pojemności około V=20 m³,
c) wyposażyć zbiorniki w automatyczny system pomiarowy paliwa, zapobiegający przepełnieniu zbiorników,
d) przewidzieć montaż urządzeń pomiarowych, alarmujących o ewentualnym wycieku paliwa,
e) przewidzieć instalację do kontroli szczelności przestrzeni międzypłaszczowej zbiorników,
f) teren wokół dystrybutorów wykonać jako nieprzepuszczalny (szczelna płyta) z odwodnieniem oraz przewidzieć zadaszenie,
g) zastosować szczelne połączenia i rurociągi paliwowe,
h) paliwa dostarczać autocysternami i przeładowywać do zbiorników podziemnych grawitacyjnie (rozładunek hermetyczny),
i) zastosować urządzenia do ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza pochodzącej z operacji przetaczania benzyn z cystern samochodowych do zbiorników magazynowych (wahadło gazowe),
j) zastosować urządzenia do ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza pochodzącej z operacji tankowania pojazdów benzynami (odciąg par paliw),
k) zaprojektować pomieszczenie warsztatu napraw samochodowych o izolacyjności akustycznej przegród budowlanych: ścian w odległości 1 m niemniejszej niż 30 dB,
l) zaprojektować budynek myjni o izolacyjności akustycznej przegród budowlanych: ścian w odległości 1 m niemniejszej niż 15 dB,
m) zaprojektować na budynku stacji urządzenia wentylacyjno – klimatyzacyjne o poziomie mocy akustycznej nie przekraczającej 77,8 dB,
n) przewidzieć element ekranujący nr 1 (element krótszy) w formie konstrukcji budowlanej lub wału ziemnego o następujących współrzędnych prostokątnych:
od strony zachodniej:
x= 439704, y= 328187
x= 439713, y= 328188 o długości 9 m i wysokości nie mniejszej niż 3,5 m
od strony wschodniej:
x= 439721, y= 328188
x= 439785, y= 328196 o długości 64 m i wysokości nie mniejszej niż 3,5 m
o) magazynować wytwarzane odpady w wydzielonych miejscach, oraz jeżeli to konieczne w odpowiednich pojemnikach i na odpowiednio zabezpieczonym podłożu, w sposób nie zagrażający środowisku,
p) określić warunki i sposób zagospodarowania mas ziemnych, usuwanych albo przemieszczanych podczas prowadzonych prac ziemnych, w związku z realizacją inwestycji oraz niepowodujących przekroczeń standardów jakości gleby i ziemi,
q) tereny zieleni urządzonej wykonywać przy użyciu nieinwazyjnych gatunków roślin.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa wart. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późno zm.).
Integralną częścią decyzji jest karta informacyjna przedsięwzięcia.
Uzasadnienie
Powyższa inwestycja zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) oraz § 3 ust. 1 ust.35 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397) należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania i wystąpieniu do organów współdziałających oraz obwieszczenie Wójta Gminy zostało podane do publicznej wiadomości wszystkich zainteresowanych na czas 21 dni, tj. od 16 listopada do 7 grudnia 2010 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem RDOŚ-16-WOOŚ-6613-2-482/1/10/es z dnia 3 grudnia 2010 r. stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ustalił zakres raportu w zakresie zgodnym z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu pismem NZ/HSz-4325-2-106/10 z dnia 2 grudnia 2010 r. wyraził opinię, iż dla przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza, emisji hałasu, ochrony wód podziemnych oraz gospodarki odpadami.
W związku z powyższym postępowanie zostało zawieszone.
W dniu 18 kwietnia 2011 r. pismem OŚ.V.7632-DŚ/11/10 Wójt Gminy Turawa wznowił procedurę i przekazał do zaopiniowania RDOŚ w Opolu i PPIS w Opolu raport o oddziaływaniu na środowisko pn. „Budowa stacji paliw płynnych w Bierdzanach”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu pismem NZ/HSz-4325-1-10/11 z dnia 4 maja 2011 r. pozytywnie zaopiniował opracowanie z następującymi uwagami:
-
zastosować urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne o niskich parametrach akustycznych i wysokiej sprawności,
-
ograniczyć dostawy do godzin dziennych,
-
zastosować element ekranujący na południowej stronie działki.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismami WOOŚ.4242.75.1.2011.MSe z dnia 13 maja 2011 r. oraz WOOŚ.4242.75.2011.MSe.3 z 9 czerwca 2011 r. wezwał Wójta Gminy Turawa o uzupełnienie wniosku w kwestii informacji o najbliższych terenach podlegających ochronie akustycznej zlokalizowanych wokół przedmiotowej stacji paliw. Pismami znak sprawy OŚ.V.7632-DŚ/11/10 z dnia 9 maja 2011 r., 27 maja 2011 r. i 17 czerwca 2011 r. Wójt Gminy Turawa poinformował RDOŚ w Opolu, że nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Bierdzany. Następnie RDOŚ w Opolu pismem z dnia 13 lipca 2011 r. WOOŚ.4242.75.2011.MSe pozytywnie zaopiniował przedsięwzięcie.
W następstwie tego, po wnikliwym przeanalizowaniu materiałów Wójt Gminy Turawa uzgodnił poniższe warunki.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach nr: 1129/130 i 1128/130 k.m. 5 obręb Bierdzany, w miejscowości Bierdzany przy ulicy Opolskiej. Dla terenu realizacji inwestycji brak jest miejscowego plan zagospodarowania przestrzennego.
Działki, w obrębie których realizowana będzie inwestycja, otoczone są głównie terenami pól uprawnych (kierunek zachodni, północny i wschodni). Od strony południowej teren planowanego przedsięwzięcia przylega do drogi krajowej nr 45, tj. do ul. Opolskiej. Po przeciwnej stronie drogi znajdują się posesje mieszkaniowe – jednorodzinne w odległości około 35 m od granicy terenu inwestycji, a w odległości około 150 m na wschód znajduje się zabudowa usługowo – mieszkaniowa. Są to najbliższej położone tereny prawnie chronione przed hałasem.
Planowane przedsięwzięcie obejmuje:
– budowę stacji paliw płynnych oraz gazu LPG, wyposażonej w zbiorniki podziemne: 2 na olej napędowy ON, 1 na benzynę oraz 1 podziemny zbiornik gazu LPG,
– budowę sklepu o pow. 85 m² wraz z zapleczem,
– restauracji na 50 miejsc wraz z zapleczem,
– myjni samochodowej samoobsługowej dla TIR-ów i samochodów osobowych z zamkniętym obiegiem wody,
– warsztatu samochodowego o pow. użytkowej 308 m² wraz z zapleczem, przeznaczonego na drobne naprawy,
– miejsc parkingowych – 18 dla samochodów ciężarowych oraz 50 dla samochodów osobowych.
Przedmiotowa stacja paliw wraz ze sklepem oraz restauracją będzie czynna przez 365 dni w roku przez 24 h, natomiast myjnia samochodowa oraz warsztat mechaniczny będą funkcjonować jedynie w porze dziennej.
Na planowanej stacji paliw prowadzona będzie sprzedaż benzyny, oleju napędowego i gazu płynnego. Przewidywana, orientacyjna sprzedaż poszczególnych paliw ciekłych i gazowych będzie kształtowała się na poziomie:
– benzyna – 1800 m³/rok,
– olej napędowy – 2880 m³/rok,
– gaz propan – butan – 840 m³/rok.
W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę zbiorników podziemnych na paliwa płynne, o pojemności 60 m³ każdy (2 zbiorniki na olej napędowy i 1 zbiornik na benzynę). Zbiorniki będą konstrukcjami dwupłaszczowymi, wyposażonymi w automatyczny system pomiarowy paliwa, zapobiegający przepełnianiu zbiorników. Ponadto do magazynowania gazu propan – butan, zakłada się wykonanie jednego zbiornika podziemnego o pojemności 20 m³.
Zbiorniki paliw płynnych zostaną wyposażone w niezbędną instalację: rurę zlewową, rury ssawne, automatyczny system pomiarowy paliwa, króciec oddechowy, króćce do kontroli szczelności przestrzeni międzypłaszczowej, końcówki uziemiające.
Paliwa dostarczane będą cysternami i przeładowywane do zbiorników podziemnych grawitacyjnie (rozładunek hermetyczny).
Do wydawania paliw płynnych ze zbiorników podziemnych zamontowanych zostanie 8 dystrybutorów z czego 4 do wydawania benzyny bezołowiowej, 4 do wydawania oleju napędowego oraz 1 do tankowania gazu LPG.
Teren wokół dystrybutorów zostanie wykonany jako nieprzepuszczalny (szczelna płyta) z odwodnieniem i zadaszeniem. Pozostały teren stacji paliw tj. droga wjazdowa i wyjazdowa, plac manewrowy, będzie utwardzony (np. kostka brukowa).
W przedłożonym raporcie przeanalizowano dwa warianty przedsięwzięcia dotyczące planowanego przedsięwzięcia:
1. wariant 1 przewiduie:
– budowę stacji paliw wyposażonej w 4 zbiorniki podziemne na paliwa płynne o pojemności 100 m³ każdy oraz 1 zbiornik gazu LPG o poj. 20 m³,
– budowę miejsc parkingowych: 24 dla samochodów ciężarowych oraz 22 dla samochodów osobowych,
– udział powierzchni utwardzonych 16645 m², tj. 82% całej powierzchni inwestycji, a także udział powierzchni biologicznie czynnej 2286 m², co stanowi 11 % całej powierzchni inwestycji,
– paliwo wykorzystywane do ogrzewania – ekogroszek,
– odprowadzanie wód opadowych z powierzchni komunikacyjnych, po ich podczyszczeniu na separatorze, bezpośrednio do rowu biegnącego wzdłuż drogi krajowej,
2. wariant 2 (preferowany przez inwestora) przewiduie:
– budowę stacji paliw wyposażonej w 3 zbiorniki podziemne na paliwa płynne o poj. 60 m³ każdy oraz 1 zbiornik gazu LPG o poj. 20 m³,
– budowę miejsc parkingowych: 18 dla samochodów ciężarowych oraz 50 dla samochodów osobowych,
– udział powierzchni utwardzonych 13012,20 m², tj. 64% całej powierzchni inwestycji, a także udział powierzchni biologicznie czynnej 5817,40 m², co stanowi 28,5% całej powierzchni inwestycji,
– paliwo wykorzystywane do ogrzewania – gaz,
– odprowadzanie wód opadowych z powierzchni komunikacyjnych, po ich podczyszczeniu na separatorze, do zbiornika na nadmiar deszczówki, a dopiero pośrednio do rowu biegnącego wzdłuż drogi krajowej, z możliwością wykorzystania wód opadowych w myjni samochodowej.
Po analizie treści przedłożonych materiałów, biorąc pod uwagę argumenty inwestora oraz fakt, że wariant wskazany przez inwestora jest jednocześnie wariantem korzystniejszym dla środowiska, w niniejszym postanowieniu organ uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia w wariancie II wskazanym przez inwestora.
I. Przewidywany wpływ planowanego przedsięwzięcia na etapie realizacii inwestycii obejmie:
1. w zakresie oddziaływania na jakość powietrza atmosferycznego – emisję o charakterze niezorganizowanym i lokalnym związaną z ruchem pojazdów i pracą maszyn podczas budowy infrastruktury stacji paliw; oddziaływanie to będzie krótkotrwałe i odwracalne;
2. w zakresie oddziaływania akustycznego – z uwagi na fakt, że roboty budowlane polegać będą na budowie stacji paliw, faza realizacji przedsięwzięcia nie będzie się wiązała z negatywnym oddziaływaniem akustycznym. Wobec ograniczenia prac budowlanych do pory dziennej i wykorzystywania wyłącznie sprawnego sprzętu, uznać należy, że emisja ta będzie miała krótkotrwały i przejściowy charakter,
3. w zakresie gospodarki ściekowej – powstawanie ścieków bytowych; inwestor zapewni pracownikom budowy przenośne kabiny sanitarne typu TOI TOI,
4. w zakresie gospodarki odpadami – w trakcie budowy powstawać będą typowe odpady budowlane, tj. gruz, resztki betonu i materiałów budowlanych, opakowania po materiałach budowlanych, farbach, itp.,
5. w zakresie oddziaływania na grunty i wody podziemne – negatywny wpływ na powierzchnię ziemi związany przede wszystkim z robotami budowlanymi, tj.: pracami ziemnymi, polegającymi na zebraniu warstwy gleby, niwelacji terenu, wykonaniem wykopów zwłaszcza na potrzeby posadowienia podziemnych zbiorników paliw, instalacji paliwowej oraz budowy systemu komunikacji wewnętrznej oraz dróg dojazdowych, magazynowaniem materiałów budowlanych, poruszaniem się ciężkich pojazdów i maszyn po terenie inwestycji, powstaniem ewentualnych drobnych awarii, podczas których może dojść do bezpośredniego zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi.
II. Przewidywany wpływ planowanego przedsięwzięcia na etapie eksploatacii inwestycii:
1. W zakresie powietrza atmosferycznego:
Źródłami emisji do powietrza na etapie funkcjonowania stacji paliw będą:
– procesy logistyczne związane z magazynowaniem i dystrybucją paliw płynnych,
– spalanie energetyczne gazu LPG w kotłowni (kocioł grzewczy o mocy 75 kW),
– praca samochodów na biegu jałowym w warsztacie mechanicznym,
– ruch pojazdów samochodowych po wewnętrznych drogach dojazdowych i miejscach postojowych w granicach opracowania.
W analizie oddziaływania na stan zanieczyszczenia powietrza zostały uwzględnione następujące substancje: benzen, dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, pył zawieszony PM10, tlenek węgla, węglowodory alifatyczne, węglowodory aromatyczne.
W celu zmniejszenia uciążliwości związanej z emisją zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego przewidziano:
– zastosowanie wahadła gazowego w procesie przetaczania benzyn z cystern samochodowych do zbiorników magazynowych,
– paliwo będzie dostarczane autocysternami i przeładowywane do zbiorników grawitacyjnie, w sposób eliminujący emisje do powietrza,
– zastosowanie odciągu par benzyn na stanowiskach dystrybutorów podczas operacji tankowania pojazdów.
Z przeprowadzonych obliczeń rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu wynika, że w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia nie wystąpią przekroczenia wartości dopuszczalnych ani wartości odniesienia substancji, które będą wprowadzane do powietrza.
2. W zakresie oddziaływania akustycznego:
Najbliższe tereny prawnie chronione przed hałasem, tj. teren zabudowy mieszkaniowej, zlokalizowane są w kierunku południowym w odległości około 35 m od granicy własności inwestora oraz w kierunku wschodnim, w odległości około 150 m od granicy własności inwestora.
Źródłem emisji hałasu do środowiska z eksploatacji przedmiotowej stacji wraz z warsztatem i myjnią będą następujące urządzenia hałasotwórcze np.: kompresor, odkurzacz, dystrybutory, itd. o poziomie dźwięku nieprzekraczającym 85 dB oraz zainstalowane urządzenia wentylacyjno – klimatyzacyjne na budynku. Na podstawie obliczeń propagacji hałasu w środowisku z eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia, przeprowadzonych dla pory dziennej wynika, że przy konkretnych założeniach, zawartych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko, tj.:
– wypadkowej izolacyjności przegród budowlanych,
– zainstalowaniu płotu betonowego o wysokości ok. 3,5 m i łącznej długości około 73 m,
– zainstalowaniu kompresora o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 71,2 dB,
– zainstalowaniu odkurzacza o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 83,2 dB,
Nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na terenach prawnie chronionych przed hałasem.
3. W zakresie gospodarki wodno-ściekowej:
W okresie funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia będą powstawały ścieki sanitarne w budynku sklepu i restauracji, głównie generowane przez klientów. Przewiduje się również małe ilości ścieków technologicznych z myjni samochodowej oraz ścieki opadowe, potencjalnie zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi.
Powstawanie ścieków technologicznych związane będzie z funkcjonowaniem w ramach projektowanej inwestycji myjni pojazdów. Wykorzystywana w myjni woda krążyć będzie w obiegu częściowo zamkniętym, co oznacza, iż konieczne będzie częściowe odprowadzanie wody zanieczyszczonej, oraz jej uzupełnianie wodą czystą. Z tego też względu, przewidywana jest ilość ścieków technologicznych na poziomie 1,25 m³/dobę. Ścieki, które należą do potencjalnie zagrożonych zanieczyszczeniami substancjami ropopochodnymi, odprowadzane będą poprzez separator substancji ropopochodnych do szczelnego zbiornika bezodpływowego, do którego odprowadzane będą również ścieki bytowe.
Ścieki bytowe odprowadzane będą do szczelnego zbiornika bezodpływowego o pojemności 50 m³, a następnie odbierane przez wyspecjalizowane służby. Przewidywana ilość ścieków kształtować będzie się na poziomie około 7 m³/dobę.
Wody opadowe i roztopowe z terenów komunikacyjnych szczelnych, potencjalnie zagrożonych zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, odprowadzane będą poprzez separator substancji ropopochodnych do przydrożnego rowu biegnącego przy ul. Opolskiej. Nadmiar wód opadowych będzie odprowadzany do otwartego zbiornika zlokalizowanego na terenie stacji paliw, w części południowo –zachodniej.
W celu ograniczenia możliwości gruntów i wód gruntowych planuje się:
1. zbiorniki będą konstrukcjami dwupłaszczowymi, wyposażonymi w automatyczny system pomiarowy paliwa, zapobiegający przepełnieniu zbiorników,
2. montaż urządzeń pomiarowych, alarmujących o ewentualnym wycieku paliwa,
3. instalację do kontroli szczelności przestrzeni międzypłaszczowej zbiorników,
4. teren wokół dystrybutorów zostanie wykonany jako nieprzepuszczalny (szczelna płyta) z odwodnieniem oraz zadaszeniem,
5. paliwa dostarczane będą autocysternami i przeładowywane do zbiorników podziemnych grawitacyjnie (rozładunek hermetyczny).
4. W zakresie gospodarki odpadami:
W wyniku eksploatacji stacji paliw będą powstawać:
– odpady niebezpieczne,
– odpady inne niż niebezpieczne.
Przewiduje się wytwarzanie następujących rodzajów odpadów m.in: opakowania z papieru i tektury, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone, sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne, filtry olejowe, metale żelazne i nieżelazne, zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy, baterie i akumulatory ołowiowe.
Powstające w trakcie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia odpady, będą magazynowane w sposób selektywny, w odpowiednio oznakowanych pojemnikach na utwardzonym podłożu, zabezpieczonym przed zanieczyszczeniem gruntu, a następnie będą przekazywane zewnętrznym odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu "Lasy Stobrawsko-Turawskie". Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 92,. poz. 880, z późn zm.) na terenie obszaru chronionego krajobrazu mogą być realizowane przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykaże brak znaczącego negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu.
Na podstawie przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, stwierdzono brak znaczącego negatywnego wpływu na ochronę przyrody ww. obszaru chronionego krajobrazu.
Ponadto zgodnie z § 3 rozporządzenia Nr 0151/P/16/2006 Wojewody Opolskiego z dnia 8 maja 2006 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Op. Nr 33, poz. 1133) na terenie obszaru chronionego krajobrazu zakazuje się, m.in. likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych.
Lokalizacja przedmiotowej inwestycji I jej skala oddziaływania, wyklucza możliwość wpływu na obszary położone poza granicami Polski, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji planowanej inwestycji. Nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.
Mając na uwadze powyższe – orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Turawa w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Prawomocność decyzji musi zostać potwierdzona przez organ wydający decyzję, poprzez zamieszczenie w niej klauzuli stwierdzającej ostateczność.
Zgodnie z art. 72 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 - 13 w/w ustawy. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Powyższy termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Załącznikiem do niniejszej decyzji jest raport o oddziaływaniu na środowisko.
Otrzymują:
1.Pan Mariusz Seget, Kolanowice ul. Brzozowa 27 a, 46 – 024 Łubniany ,
2. Tablica ogłoszeń UG w Turawie,
3. BIP Turawa,
4. a/a.
Podmiot udostępniający: | Urząd Gminy Turawa |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Julia Zielińska |
Data wytworzenia: | 2011 - 08 - 23 |